2017. január. 17., kedd :: 2150 élő hirdetés

'74 egymillió motorkerékpár

Számos elönye miatt a motorkerékpárok a Szovjetunióban, különösen faluhelyen, a legnépszerübb közlekedési eszközök egyike lett. Tucatnyi mo­dellt gyártanak belöle. A motorok nagy családja mostanában egy új­don­sággal egészült ki. A Minszki Motorkerékpárgyár "Minszk" néven megkezdte egy új típus sorozatgyártását, amelyről Anatolij Kljukvacsev, a Szovjetunió Motorkerékpár-ipari Főigazgatóságának főmérnöke így beszélt: "Először is 9,5 lóerőre növeltük a motor teljesítményét, ami le­hetővé teszi 90 km/óra sebesség elérését. Ezenkívül megerősített vázat és mágnesgyújtást ka­pott, írányjelzővel látták el. Menettulajdonságai megjavultak."

Minden igénybevételt kibír az új Izs-Jupiter-3
Minden igénybevételt kibír az új Izs-Jupiter-3

A szovjet motorkerékpár-ipar az első ötéves tervek idején keletkezett. Böl­cső­jéül Izsevszket, az Udmurd Autonóm Köztársaság fővárosát tekintjük. A konstruk­tőrök egy csoportja, P. Mozsarov mérnök vezetésével 1928-1929-ben öt kisérleti motorkerékpárt szerkesztettek. E modelleket az Izs folyóról nevez­ték el, amelynek partján megépítették azt az üzemet. Azóta több tucatnyi mo­dellt hoztak ki, köztük a híres "Planeta" és "Jupiter" gépeket. A mai "Izs-Jupiter-3"-nak 25 lóerős a motorja.

A rossz utakon is jól bevált a Kijevi Motorgyár MT-9 márkájú "Dnyepr" mo­tor­kerékpárja. A konstruktőrök azonban már elkészítették az utánpotlást: ki­dolgoztak egy korszerübb modellt, amelyet a vállalat az év második felétől kezdve gyárt.

Nyúzáspróbára viszi A. Abasin bejárató a Kijevi Motorkerékpárgyár kéthengeres Dnyepr MT-9 típusú oldalkocsis fogatát
Nyúzáspróbára viszi A. Abasin bejárató a Kijevi Motorkerékpárgyár kéthengeres Dnyepr MT-9 típusú oldalkocsis fogatát

Az Irlitszki Motorgyár "Ural-3" motorkerékpárját is korszerüsítik, és gyártását ez év második felére tervezik. A bejáratók 40 ezer kilométert tettek meg az "Ural" motorkerékpárokon Szibéria, Közép-Ázsia, Oroszország útvonalain.

Az új "Dnyepr" és az "Ural" modellekből az idén körülbelül 60 ezer darabot ké­szí­te­nek. A kovrovi üzem a "Voszhod-2" utódát, a "Voszhod-3"-at fejlesztette ki, amelynek nem csak motorja lett erősebb, hanem elektronikus gyújtást kapott.

A Voszhod nemcsak középállvánnyal, hanem eldaltámasszal és lábvédővel felszerelve kerül az üzletekbe
A Voszhod nemcsak középállvánnyal, hanem eldaltámasszal és lábvédővel felszerelve kerül az üzletekbe

A lakosság körében igen népszerű a rigai "Vörös Csilag" üzem rendkívül könnyű mopedje, a "Riga-12", amely könnyedségével, kielégítő sebességével (óránként 50 kilóméter) és megbízhatóságával tűnik ki - tudosít erről is A. Rizskov, az APN munkatársa. A Lvovi Motorgyárban viszonylag nemrég kezdték meg a hasonló technikai jellemzőkkel rendelkező "Verhovina-4" gyártását. Rigában nem feled­keztek meg a versenyzők szükségleteiről sem.

A "Vörös Csillag" gyönyörű sportgépeket gyárt a sport iskolák számára. El­kezdték az 50 kcm-es, 7 lóerős "BSz" típusú versenymotor gyártását.

- Az idén - mondotta A. Kljukvacsev - a Szovjetunió útjain több mint egymillió új motorkerékpár és moped jelenik meg. "Zöld út" áll előttük.


forrás: AM 1974. VI. 21.



Kapcsolódó cikk

:: Ural - BMW összehasonlítás